Pierwsze kroki na taśmie

Dołącz do nas na fb
Zestaw na start

Promocje
Andy Lewis Trickline X13
849.00 749.00
Oparte na 1 opiniach.
CATCHY Air Kendama
79.00 75.00
11a 10a 1a 2a 3a 4a 5a 6a 7a 8a 9a

Pierwsze kroki na taśmie

Pierwsze kroki na taśmie.
 
Przy starcie naszej przygody z slackline zdarza się, że stawiając stopę po raz pierwszy na taśmie zaczyna nam się trząść noga i nachodzą nas myśli ‘to jest niemożliwe!’. Podamy tutaj kilka rad jak można zmniejszyć stopień trudności w stawianiu pierwszych kroków :)
 
Na początku najlepiej zawiesić taśmę bardzo nisko – tak nisko, abyś czuł się komfortowo na niej ćwicząc. Nie ma sensu wieszać jej wysoko, ponieważ grozi to bolesnym upadkiem lub kontuzją. Dobrze też powiesić taśmę stosunkowo krótką - kilka maksymalnie kilkanaście metrów. Dzięki niskiej wysokości możemy od początku uczyć się samodzielnego wchodzenia na slacka z ziemi zamiast skupiać się na strachu przed upadkiem.
 
Dodatkowe rady:
 
  • Nie patrz się na stopy – Jedna z kluczowych zasad. Najlepiej znaleźć sobie punkt odniesienia na końcu taśmy lub patrzeć pod kątem na taśmę ale zawsze przed siebie.

  • Ustawienie nogi stawianej na taśmie – Wybierz nogę, która jest Twoją dominującą (jest to noga, którą pierwszą podnosisz wchodząc po schodach). Nogę ustawiamy zawsze prosto wzdłuż taśmy. Może nam się wydawać na początku, że stojąc prostopadle do taśmy jest nam łatwiej ustać(szczególnie na taśmach szerokich ok. 5cm), ale tak naprawdę chodzić nauczymy się tylko wtedy gdy będziemy stawiać stopę prosto. Ustawianie nogi bokiem będzie wprawiać taśmę w dodatkowe niepotrzebne drgania.

  • Zaczynamy od końców taśmy, nigdy od środka – Im bliżej środka tym wychylenia taśmy się zwiększają i jest trudniej ustać. Jeśli z jednej strony slacka masz długi system np. prosty system ‘flaschenzug’ będzie wydłużał taśmę i sprawiał, że będzie luźniejsza. Możesz wtedy spróbować z drugiej strony – im bliżej drzewa tym łatwiej (taśma jest bardziej napięta).

  • Długość taśmy - Im krótsza taśma tym łatwiejsza. Optymalna długość dla pierwszej taśmy to około 10-12 metrów. W zależności od stopnia napięcia i rodzaju taśmy może być łatwiejsza lub trudniejsza.

  • Napięcie taśmy - im bardziej napięta taśma tym mniejsze wychylenia, zatem dobrze jest naciągnąć ją na początek dość mocno ale bez przesady, tak aby taśma zachowała "bounce" a nie stała się "krawężnikiem".

  • Ręce balansują na poziomie linii tułowia - Nie bój się wyrzucić w górę rąk. One są właśnie Twoją równoważnią na taśmie. Skupiamy się na tym, aby nie wykonywać niepotrzebnych ruchów, plecy maksymalnie wyprostowane i w miarę możliwości balansują tylko ręce. Oczywiście na początku będziemy sobie pomagali wychyleniami bioder oraz nóg. Jest to nieuniknione podczas nauki.

  • Upadki – Nie zniechęcaj się przez ciągłe upadki. Każdemu zajmuje trochę czasu, aby zacząć chodzić. Warto się przełamać i nie bać się spadać. Pamiętaj, że każdy zaczynał tak samo :)

  • Syndrom trzęsącej się nogi – jest to całkowicie normalne uczucie, którego doświadcza każdy początkujący slackliner. Po postawieniu naszej stopy na taśmę zaczyna się ona się nam mocno trząść. Sekret tkwi w tym, że zaczynamy używać mięśni w naszych nogach nazywanych ‘stabilizującymi’, których na co dzień zazwyczaj nie używamy. Im luźniejsza taśma tym bardziej to będziemy odczuwać. Obciążenie taśmy przez stanięcie na niej sprawi, że trzęsienie ustąpi. Po pewnym czasie ćwiczenia noga przestaje nam drgać i uczymy się ją opanowywać.

  • Problem z błędnikiem – Wiele osób twierdzi rozpoczynając przygodę ze slackline, że mają problemy z błędnikiem (Właściwie jest to 7/10 osób z którymi rozmawiamy). Odpowiedź jest bardzo prosta – jeśli potrafisz jeździć na rowerze, będziesz potrafił chodzić po slacku:)

  • Poćwicz z najlepszym kolegą/koleżanką – Niektórzy twierdzą, że łatwiej jest zaczynać coś nowego, gdy towarzyszy im tylko jedna bliska osoba. Zatem jeśli krępują Cię ludzie dobrze na początek zacząć w obecności jednej osoby. Slackline wymaga dużych pokładów koncentracji, a ludzie mogą nas rozpraszać.

  • Stań w miejscu – Jeśli czujesz, że chodzenie na początek jest za dużym wyzwaniem spróbuj na taśmie ustać w jednym miejscu z jedną lub dwiema nogami na taśmie. To świetny sposób, aby nasze ciało powoli przyzwyczajało się do balansowania.


  •  
Pamiętaj też, że z czasem każdy wypracowuje swoją indywidualną technikę i niektóre z powyższych zasad mogą ulec lekkiej zmianie.
 
Sposoby, jakich możemy użyć, aby ułatwić sobie wejście i przejście po taśmie:
 
  • Podpieranie się o drzewo – Wielu początkujących startuje zaczynając od trzymania się drzewa, ponieważ wchodzenie z ziemi na taśmę również wymaga trochę praktyki.

  • Trzymanie kogoś za rękę – aby oswoić się i zapoznać z uczuciem towarzyszącym nam przy chodzeniu na taśmie możemy poprosić kolegę lub koleżankę o użyczenie nam ręki.

  • Ktoś siada na taśmie – Jeśli oswoiliśmy się i chcemy spróbować przejść po taśmie sami, ale wciąż wydaję się za trudna ktoś znajomy może usiąść kawałek dalej na taśmie trzymając nogi na ziemi, aby znacznie zneutralizować drgania taśmy.

  • Zawieszenie bardzo nisko taśmy – Powieszenie taśmy bardzo nisko nad ziemią najlepiej poniżej metra a na pewno poniżej krocza ;)  – znacznie ułatwia nam to wejście na taśmie i w razie upadku jesteśmy blisko ziemi. Jest to najskuteczniejszy sposób, aby nauczyć się samodzielnie wchodzić na taśmę z ziemi. Nie ma ustalonej wysokości na jakiej powinno sie wieszać taśmy. Jedyne na co musisz zwrócić uwagę, toto, aby nie schodziła do ziemi na środku.


  •  
Nauka samodzielnego wstawania na taśmie:
 
Z początku może wydawać się to bardzo trudne ale przy odrobinie cierpliwości możemy dość szybko nauczyć się samemu wchodzić na taśmę. Oto wskazówki, które mogą Ci w tym pomóc:
 
  • Sprawdź która noga jest Twoją dominującą. Jeśli jesteś praworęczny niekoniecznie prawa noga jest Twoją dominującą. Sposoby na to, aby sprawdzić samego siebie:
  1. Ustaw nogi tak jakbyś miał przygotować się do biegu. Noga znajdująca się z tyłu jest Twoją silniejszą nogą, a więc dominującą.

  2. Druga osoba popycha nas lekko z tyłu. Na którą nogę wylądujemy ta jest dominująca.

  3. Którą nogę podnosisz wchodząc na schodek.

  4.  
  • Ustaw swoją dominującą nogę wzdłuż taśmy blisko drzewa w kierunku dłuższego kawałka taśmy na której będziesz iść.

  • Wybij się z nogi postawionej na ziemi i równocześnie przenieś ciężar ciała na nogę którą postawiłeś na taśmie.

  • Pamiętaj, aby wstając rozłożyć wysoko ręce w powietrze. W tym momencie stają się Twoją ‘tyczką’ do utrzymywania równowagi.

  • Czasami pomaga jak przechylisz swoje ciało na bok bardziej w stronę przeciwną do tej z której wstawałeś.

  •  

Teraz pozostaje Ci tylko ćwiczyć!:)

Wielu ludzi pyta zawsze ile czasu zajmuje nam przejście swojej pierwszej taśmy?

Odpowiedz nie jest jasna, ponieważ jest to kwestia bardzo indywidualna. Na początku zwykle, jeśli uda zrobić nam się kilka kroków jest to dużym sukcesem. Przejście całej długości taśmy zależy w dużym stopniu jak często ćwiczymy. Są osoby, które przechodzą swoją pierwszą taśmę w godzinę, a innym zajmuje to tydzień. Zależy tez to od rodzaju i długości taśmy jaką mamy. Przy regularnym ćwiczeniu można to zrobić dość szybko tzn. w około kilka godzin. Zdarzają się również wyjątki, które pokonują całą taśmę w pierwszej próbie. Najczęściej są to osoby, które trenowały w przeszłości inny sport związany z balansem. Należy pozostać cierpliwym i próbować.

Czy do nauki nie byłaby lepsza szersza taśma niż 2,5 cm?

Szerokość taśmy nie ma większego znaczenia przy nauce slackline. Jednakże węższe taśmy łatwiej wyczuć pod stopą a ich drgania sa mniej "nerwowe". Możemy sięgnąć po tradycyjne cienkie taśmy (2,5cm), aby nauczyć się chodzić i na pewno nasz balas będzie kształtował się szybciej. Minusem szerokich taśm jest to, że tworzą się złe nawyki jak na przykład ustawianie nogi prostopadle do taśmy i slacklinerzy posiadający tylko takie taśmy mają później duży problem z chodzeniem po cieńszych slackach które sa podstawą w longlineach czy highlineach. Należy też dodać, że szerokie taśmy są głównie do robienia tricków, ponieważ łatwiej jest na nich wylądować, a nie są stworzone do chodzenia. 

 

slackline.pl © 2017